Tysklandsäventyret fran början

För er som inte riktigt hängt med sa tog jag mitt pick och pack (2 stora resväskor och 1 backpacker rygsäck) och lämnade Sverige i slutet av juli.

Först var jag hos Morten Gram (en dansk hoppryttare)  i södra Tyskland. Där jobade jag som tävlingsgroom (groom=hästskötare) och var pa tävlingar 4 dagar i veckan sedan red jag hemma 2 dagar i veckan och var ledig 1 dag. Ett helt perfekt jobb, tyvärr stämde inte personkemin mellan mig och Morten ( sa jag sa upp mig).

Min nufunna tyska vän Carina Erkner (Ehnings förra groom för er som vet) hjälpte mig dock att hitta ett nytt jobb! Denna gangen blev det Warendorf (precis andra sidan av Tyskland) och bortskämd som jag är sa kom pappa och farmor till min räddning :)
Warendorf är som en liten medelstor stad i Sverige och har 35 000 invanare och att inte jobba med hästar är mer ovanligt här. Det betyder altsa att det är helt ok att betäda resturanger, matvarubutiker, köpcenter och natklubbar iklädd ridkläder (lite skabigt men väldigt bekvämt med tanke pa arbetstiderna)

Min nya chef heter Martin Fink och är nyutbildad beridare och bor (med sin flickvän Dani) granne med DOKR (tysklands hästsport kontor och huvudanläggning för landslagsträningar mm), sa det är väldigt fint här!  Jag bor altsa i huset fast i egen lägenhet (3 r.o.k.) över stallet (stallet sitter ihop med huset) . Jag jobar med en italiano som heter Francesco vi bor även ihopo sa det är barilla för hela slanten. Dock är inte stallet hemma tillräckligt stort och de har inget ridhus sa Martin har sina hästar inackorderade ett par km. utanför Warendorf.  Just nu har vi ett 20-tal hästar, sa det är mycket att göra och jag jobbar 6-7 dagar i veckan.


För er som inte är sa insatta sa ska jag berätta hur en arbetsdag ser ut:

06:30-08-00  Morgonpass med stallarbete
08-00-09.00  Frukost hemma
09:00-13.30  Arbete med hästarna
13:30-15.00  Lunch hemma
15.00-ca.20.00 (eller vissa dagar 21:30) Mera arbete med hästarna

Ganska snart upptäkte jag att hästskötararbete i Tyskland är inget glamoröst jobb utan sjukt hart slit och man avslutar inte dagen innan allt är färdigt, hur sent det än är! (tur att det är roligt)

Bilder kommer snart...jag ska bara ha en digitalkamera först!

Skriver snart igen, Massa kramar pa er alla hemma!





Kommentarer
Postat av: josefin

Hej :) din blogg komm upp när jag sökte lite på bloggen :) hur är det att jobba i tyskland hos martin fink?

2011-02-16 @ 23:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0