Obehagliga insikter

8 ungdomar curlade till döds av sina föräldrar bråkar om vem som ska diska och städa i SVT plays satsning ”Ung och bortskämd”. De skriker på varandra och beter sig på ett sätt som är godtyckligt för en 5-åring med down syndrom. Knappt. På ett behagligt avstånd från dataskärmen sitter jag och fördömer deras oförmåga att ta ansvar för huset de bor i. Tack föräldrarna för att ni har curlat med viktigare saker än hushållssysslor. Pappa körde en gång ner en bil till mig i Warendorf i Tyskland under mitt första utlandsjobb, typiskt bra föräldrainsats!

 

De unga och bortskämda har nu tvättat vilket resulterade i missfärgare kläder och diskussionen fortsätter om att bädda sängar.  De får jobbutmaningar som de (ironiskt nog bla. På ett hotell) som de larvar sig igenom. Förståndshandikappade jobbar nog mer effektivt på dagsverksamheter. Jag trycker på paus för att gå på toa. På min gigantiska badrumsbänk i svart marmor på hotellrummet ligger handukarna rullade och upplagda i en fin pyramid. House keeping har även ställt in nya vattenflaskor och hängt in en ny väldoftande badrock. Samma eftermiddag har jag även fått tillbaka mina skjortor som jag med ett telefonsamtal skickade på kemtvätt imorse. Jag har sedan i februari i princip varje dag krupit ner i en säng där lakanen är sträckta med ordentliga ”hotêll-hörn” som den där tyska überhousefraun (i TV4as Äntligen hemma för er som kommer ihåg) brukade säga.  Snart åker jag tillbaka till Schweiz. Där måste jag i alla fall bädda min egen säng och de kommer bara och städar och byter lakan en gång i veckan. Jag får 3 mål mat om dagen serverade i skolrestaurangen.  Det är bla hit CSN:s medkostnadslån går.  Nej Andrea, du lever nog inte helt olikt de du föraktar i dokusåpan!

 

Men jag jobbar ju hårt, så det är ok. Eller? 

 


Kommentarer
Postat av: Emma

När åker du till Schweiz? Kommer du vara där på vår graduation eller? Saknar dig!

2010-12-01 @ 23:48:27
URL: http://emmafagerhov.blogg.se/
Postat av: Admin

Vilket datum är er graduation? Saknar dig med!

2010-12-02 @ 00:52:24
Postat av: Emma

Det är den 28 Jan. God jul i efterskott och gott nytt år! Hoppas vi ses snart!

2010-12-28 @ 16:35:17
URL: http://emmafagerhov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0