Yoga och Tai Chi

Nu har jag varit på både yoga och tai chi klassen som hotellet har. Yoga har jag gjort tidigare och vet att jag gillar men var kanske lite skeptisk mot Tai chi’n, men jag tänkte att om jag inte tar detta tillfället till fånga kommer jag nog aldrig att göra det (och gratis!). Dessutom är det en så stor del av Kinas vardags kultur att det inte är helt ok att komma hem efter 6 mån och inte ha testat!

Tai chi vid soluppgången nere vid the Bund.

 

Yogan i måndags kändes väldigt bra! Läraren är en liten söt medelålders dam med en kropp som en 10-åring som bokstavligen kan slå knut på sig själv. Hon pratade ingen Engelska alls men var väldigt duktig på att kommunicera i kroppsspråk och hon började med att ge mig en massage. Under klassen kom hon och drog i mina armar och ben och tryckte ner mina höfter för att få mig i rätt position, och det kändes ungefär som att något skulle gå av. Sjuk smärta, men det kändes väldigt bra efteråt!

Igår kväll var det Tai chi. När man ser det så ser det så lätt ut, som en långsam flytande mjuk dans! Men jag förstår nu efter att ha testat att det inte är så lätt som det ser ut, ALL CRED till dom som kan det!

Innan klassen startade pratade jag med en man som berättade att han hade tränat i 3 månader, han beskrev att var enda liten finger rörelse är kontrollerad. Läraren var inte lika ”mjuk” som yoga läraren. Han var mycket sträng (han pratade som tur var ganska bra engelska) och krävande men jag lyckades lära mig både ”carrying the ball” och ”snake hand” (i princip slet han sitt hår). Efteråt sa han iaf att jag var väldigt duktig ”for a virgin” och jag kommer definitivt att fortsätta! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0