Att gå på konstrunda

Solen lyser och det är en sån där trevlig lördag i Shanghai. Tillsammans med mina fina vänner beger jag mig ut på promenad i French concession. Vi börjar med Red Town; ett relativt nytt konstnärs område på 570 Hongqiao lu. En god vän beskrev det som att ”moderna museet har exploderat och spytt up skulpturer över en gräsmatta” och bättre kan jag nog inte beskriva det själv.



Nämen, är det inte två transvestiter?


Ett glas vin i solen ar obligatoriskt på konstrunda. Hörde jag att det snöade i Sthlm???


De flesta museum i Shanghai är svåra att missa eftersom de ett: är belägna i överdådiga byggnader med stora syltar utanför, två: listade hundratals gånger i guide böcker och tre: ett obligatoriskt stopp för alla organiserade turistgrupper.
 


Shanghai Propaganda Poster Art Centre däremot fyller ingen av dessa kriterier.  De som vet om att de finns har oftast fått det tipsat av någon som varit där. I vad som ser ut som ett helt vanligt lägenhetskomplex på 858 Huashan lu ligger det. Som alla andra större lägenhetskomplex står det vakter vid grinden och man får en direkt känsla av att det är fel att gå in där eftersom det inte finns någon skylt what so ever utanför. Men vakterna utan att fråga vart vi ska släpper de in oss och pekar(vi är uppenbarligen inte de första förvirrade västerlänningarna här). På vår lilla handskrivna lapp står det Hus B.


Utanför hus B finns det fortfarande inga tecken på att det skulle ligga ett museum i detta hus. Först vid hissen sitter det en liten skylt som indikerar att det ligger i källaren.  Väl nere i källaren (som det fortfarande känns helt fel att gå ner i) sitter det som tur är ett par posters på en kaklad vägg.

Samlingen är unik och bara upplevelsen att det är ”lite undangömt” får mig att älska det. Shoppen är dessutom the shit och här inhandlades årets jukort!      


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Snöar är bara förnamnet. Här går att åka skidor tom i skogen. Mysfaktorn är oerhört hög med utegran, blommande amaryllis, skottade gångar och när jag ensam tände första ljuset igår smuttandes på glögg och pepparkakor efter att ha varit i Stokyrkan och lyssnat på Händels Messias tyckte jag att livet var rätt gott. (Måndagmorgon på ett försenat pendeltåg tar bort lite av den positiva stämningen men men) kram Birgitta

2010-11-29 @ 07:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0